Kunst, sociale medier og autencitet

Sociale medier er en vigtig salgskanal for kunstnere. Det er også et medie, der kan bruges til at udtrykke sig kunstnerisk. Kunst handler i høj grad om selvoptagelse – her er jeg og mine tanker, hvad synes du? Men kunst er også ekstremt sårbart – her er jeg og mine tanker, hvad synes du? Det samme kan siges om terapi og sociale medier. Udfordringen med sociale medier er dog, at det hverken er terapi eller kunst; det er kapitalisme, styret af en algoritme, der bestemmer, hvad der fungerer. Derfor kan det hurtigt ændre sig fra ‘her er jeg og mine tanker’ til ‘her er jeg, som jeg tror, I vil have mig, og som jeg kan sælge’. Ofte er det ikke, hvad folk ønsker, men hvad algoritmen favoriserer. Så hvordan undgår man at blive slave af algoritmen? Det gør man ved at have en plan og det rette mindset.

Du er dit eget publikum

Min tilgang til at lave en plan er inspireret af dette guldkorn fra Yancey Strickler (medstifter og tidligere CEO for Kickstarter): ‘You are your audience‘. Han skriver i Nine creative meditations – “An artist friend has said to me that “what’s most personal is what’s most universal.” When we make work that speaks to what we want or feels true to us — rather than trying to anticipate some faceless mass — we’re more likely to make an honest connection with others who share those feelings.” Jeg har derfor lavet en liste over god brug af sociale medier, som jeg selv nyder at se på:

  • Content med en klar stemme med sammenhæng til den kunstneriske praksis
  • Færdige værker præsenteret godt
  • Behind the scenes og proces
  • Inspiration og community
  • Long-form (vlogs, podcasts etc.)

Yin og yang

En anden måde, jeg forsøger, at have et sundt forhold til sociale medier, er at tænke min kunstneriske praksis i to dele. Der er en kreativ, næsten spiritual-del, og så er der en forretningsdel. Man kan tænke det som yin og yang:

  • Yin = Indadvendt + Stille | Flow, Kreativitet & visualisering
  • Yang = Udadvendt + Aktiv | Struktur, strategi & planlægning

Min brug af sociale medier ligger et sted midt imellem. Det er både en del af min praksis, men det er også en del af min forretning. Skabelsesprocessen skal være så fri som muligt, men delingen af det, må godt være mere kalkuleret, dog uden at gå på kompromis med mine principper.

Valg af sociale medier

For nogle dage siden var jeg til Enter Art Fair i Lokomotivværkstedet. Det er ifølge dem selv Skandinaviens største internationale kunstmesse og et kreativt og kommercielt knudepunkt. Til messen var der tydeligt fire grupper af mennesker – kunstnere, købere af kunst, dem der arbejder med/sælger kunst og venner og familie. Disse fire grupper, vil jeg forsøge, at sætte op mod de sociale medier, som jeg bruger:

1. Kunstnere

Det er vigtigt at have andre kunstnere i ens netværk, og dem finder man på Instagram. Det er her man fejrer hinandens sejre, lader sig inspirere og skaber et fællesskab.

2. Købere af kunst

Jeg troede, at jeg ville sælge masser af kunst igennem Instagram, men det har ikke været voldsomt. Jeg har derimod haft stort udbytte af at dele min kunst på LinkedIn. Det er simpelthen her størstedelen af mine købere er.

3. Dem der arbejder med/sælger andres kunst

Denne gruppe har jeg ikke haft meget held med endnu, og jeg tror måske det kræver noget så gammeldags som kolde e-mails og at dukke op til events i virkeligheden for at få fat i dem.

4. Venner og familie

Hvis jeg vil have et boost af selvtillid fra min mor eller rysten på hovedet fra min onkel, så er gode gamle Facebook stadig kongen. Det giver måske ikke det store til karrieren, men det er nu meget hyggeligt.

Afrunding

Hvis du vil følge, så hedder jeg Asmus Helms på alle de gængse sociale medier. Og så vil jeg slutte af med et opmuntrende citat fra en artikel i The New York Times af James Baigley, da jeg ikke kunne sige det bedre selv:

In practical terms, ‘content creator’ neatly accomplishes two things at once: It lets people who make garbage think they’re making art, and tells people who make art that they’re making garbage.