KREATIVITET

Jeg ser kreativ skaben som en tretrinsraket. Den første del er indtrykket: den direkte og indirekte inspiration, som sætter processen i gang. Det andet er aftrykket: din egen vinkel, dine værdier, traumer eller erfaringer og din viden, som du bringer i spil. Det er her, du træffer de store valg, som gør dit værk unikt. Den tredje og sidste del er udtrykket: dit kreative output, om det er et blogpost, et maleri, en tegning eller en melodi spillet på et vaskebræt.

The Bear S02E03

Et glimrende eksempel på denne proces illustreres i afsnit to i sæson to af den fremragende serie “The Bear”. Her følger man den unge souschef Sidney (spillet af Ayo Edebiri) på en kulinarisk opdagelsesrejse gennem Chicago. Hun spiser på en række restauranter og snakker med de ansatte. Det er et eksempel på “indtryk” (direkte inspiration). På turen kigger hun på Chicagos skyline fra togets vindue. Dette er “indtryk” (indirekte inspiration). Mens hun gør dette, ser vi en række flashbacks fra hendes barndom. Det kan ses som en visuel repræsentation af hendes “aftryk” – at hun bringer sig selv i spil i skabelsesprocessen. Herefter ser man Sidney visualisere nye retter i hendes hoved. Det er det, som jeg her kalder “udtryk”.

  • Indtryk
    • Direkte inspiration: Sidney tager på en kulinarisk rejse gennem madscenen i Chicago
    • Indirekte inspiration: Sidney kører med tog og kigger på bygninger.
  • Aftryk
    • Sidneys minder flasher forbi
  • Udtryk
    • Sidney skaber en ret

Styrker og svagheder ved direkte inspiration

Det er nemmere at lade sig inspirere fra samme medie – det jeg kalder direkte inspiration. Som Sidney, der lader sig inspirere af turen igennem Chicagos madscene, en kunstner, som besøger et kunstmuseum eller en forfatter, som lader sig inspirere af bøger. Der er både fordele og ulemper ved dette:

Direkte inspiration er nemmere at oversætte, og derfor vil du oftere have lyst til at male et maleri efter at have været på museum end at skrive et digt. Fordelen er også, at man kan bruge direkte inspiration til at få andre til at forstå. Det kunne for eksempel være en instruktør, der viser skuespillere klip fra andre film for at få dem til at forstå visionen. 

En ulempe kan være, at man ikke kan holde den direkte inspiration ude, hvis man forsøger at skabe noget unikt. Et eksempel på dette kunne være forfattere, som ikke kan læse i de perioder, hvor de skriver, da det læste værks sprog og virkemidler sniger sig ind i forfatterens eget arbejde.

Ansvar

Når nu de ting, vi kreative skabende væsener, fylder vores hoveder med, har stor indflydelse på, hvad vi skaber, så har vi også et ansvar for at fylde os med ting, som har en positiv og inspirerende indflydelse på os. Den amerikanske skulptør, installationskunstner og tegner Carol Bove beskrev det godt, da hun skrev: “Your time is not a separate thing from you; it’s not an instrument. Time is part of what you’re made from. Emerson said, ‘A man is what he thinks about all day long. Everything that you do and think about is going to be in your artwork’. The computer-science idea ‘garbage in, garbage out’ applies to artists. This is something to consider when you’re choosing your habitual activities.” Præcis som du har et ansvar for de indtryk, du opsøger, så har du også for det aftryk, du selv sætter. Vi er sammensatte mennesker, og man kan bringe sig selv ind i et værk på mange måder. Man bør derfor reflektere over hvordan og hvorfor man bruger sig selv i sit arbejde. Dit aftryk kan blive en andens indtryk.

Vi har altså et ansvar for de indtryk, vi opsøger, da de har en betydelig indflydelse på vores kunstneriske output. Vi har samtidig et ansvar for at reflektere over, hvilket aftryk vi giver, hvordan vi bruger os selv og vores liv i vores kreative arbejde for at skabe meningsfulde og berigende værker, og sidst har vi et ansvar for at udtrykke det på den måde og i den form, som værket behøver.

Et sidste eksempel

Dette blogindlæg kan også forstås gennem denne model. Jeg får indirekte inspiration, da jeg ser afsnittet af The Bear. Herefter bruger jeg mit eget arbejde med kreativitet, og hvad jeg tidligere har lært, til at sætte afsnittet i kontekst. Udtrykket bliver det blogindlæg, som du læser nu. 

  • Indtryk
    • Indirekte inspiration: Afsnit tre, sæson to af “The Bear”
  • Aftryk
    • Mit eget arbejde med kreativitet
  • Udtryk
    • Dette blogindlæg